|
|
|
Zoeken • Gebruikerslijst • Gebruikersgroepen
• Registreer
• Profiel • Log in om je privé berichten te bekijken
• Ben je al lid? Log in!
|
|
|
|
|
Sponsors:
Relaties:
|
|
Nieuw onderwerpNieuw antwoord
| Dilbert |
Geplaatst op 08 Jan 2010 03:20 |
 |
Nieuw lid
|
Hallo Iedereen,
Graag wil ik even beroep doen op jullie expertise...
Ik had graag volgend systeem aangekocht: HP Intel Core i7 860, Windows 7 Home Premium 64 bit, Intel P55 PCH Chipset, Sata 3-G HD 2 x 750 Gb, Nvidia GeForce GTX260 SE 1792 Mb, 7.1 Audio, Multi Blu-Ray brander
Windows noch drivers worden geleverd op aparte dvd's. Het is blijkbaar de bedoeling dat men na eerste boot-up van het systeem zelf de recovery dvd's gaat branden. Ik veronderstel dat het gehele os & drivers op de recovery dvd's staan en ik niet hoef rekening te houden met een of andere recovery partitie op de harde schijven zelf.
Mijn wens: 4 os'es naast elkaar laten draaien op de harde schijven, met name: Ms-Dos 6.2 (& Win 3.1), Win 2000 Server, Win 7 & Solaris 7 met een bootprogramma
Mijn vragen: Is dit technisch mogelijk? Kan ik voor het Win 7 gedeelte de
recovery dvd's gebruiken of moet ik een gewone Win 7 dvd (non-recovery) en aparte drivers aanschaffen? Hoe bouw ik dit systeem op ? (lees hoe en met welke tools formatteren, hoe partitioneren, hoe en in welke volgorde de os'es installeren en hoe en welk bootprogramma te installeren?)
Dank bij voorbaat,
Dilbert
|
| Daeron |
Geplaatst op 08 Jan 2010 09:56 |
 |
Moderator
 |
Je hoeft niet perse de recovery dvd's van de fabrikant te gebruiken. Als het goed is wordt er een licentiecode met je pc meegeleverd (een sticker die ergens op de kast zit). Als je een Windows 7 64bit installatie dvd download, kan je die gebruiken voor het installeren van je systeem. (Let wel op dat je een normale installatie dvd download, niet een waarbij er wijzigingen aangebracht zijn). Scheelt je sowieso in de troep die meegeïnstalleerd word vanuit de fabrikant.
Daarnaast vraag ik me af of dos en windows 3.11 uberhaupt nog goed kan werken op een Core i7, is het niet beter om voor dos en windows 3.11 een virtual machine op te zetten?
Als je dit daadwerkelijk in een degelijke multi-boot omgeving wil opzetten kun je het beste een bootloader als grub gebruiken. Deze bootloader biedt ondersteuning voor het booten van vele besturingssystemen.
If you have a problem, if no OS can help, and if you can download it, maybe you can install... LINUX. |
| SouLLeSS |
Geplaatst op 08 Jan 2010 21:21 |
 |
Senior lid
 |
naast dat feit dat het kans heeft niet te werken, waarom wil je die versies kunnen draaien? puur vanuit interesse hoor.
http://tweakers.net/gallery/179419/sys |
| Dilbert |
Geplaatst op 25 Jan 2010 19:14 |
 |
Nieuw lid
|
Hallo Iedereen,
Excuses voor de late reactie, ik ben even ziek geweest...
Ondertussen ben ik van idee veranderd wat de configuratie
aangaat en heb ik besloten om me een systeem op maat
aan te schaffen. Geen standaard recovery cd's, maar een
aparte Windows 7 Premium cd dus. De reden waarom ik
na al die jaren graag een Dos 6.2/Windows 3.1 partitie zou
willen behouden ligt in het feit dat ik graag met Dos werkte
én nog een resem software en games voor dit O.S. bezit die
ik na al die tijd nog graag speel. Nostalgie dus. sic.
Virtualiseren is misschien een mogelijkheid... zijn dan alle
mogelijkheden van je O.S. en software beschikbaar? Of gaat
met het een beperkte emulatie?
Met vriendelijke groet,
Dilbert
|
| Daeron |
Geplaatst op 25 Jan 2010 19:22 |
 |
Moderator
 |
Veel oude dos games kun je spelen in dosbox, en de huidige systemen zijn onderhand zo snel dat ze dos zonder noemenswaardige vertraging kunnen draaien in een virtual machine.
If you have a problem, if no OS can help, and if you can download it, maybe you can install... LINUX. |
|
|